Hoppa till innehåll

Crossfit på gott och ont?

Ånäskliniken Fysioterapi

Crossfit på gott och ont? Crossfit på gott och ont? Hög intensitet och minimal vila kan vara ett spännande sätt att träna på

Metabol träning, träning för maximal intensitet och hög metabol stress, är trendigt. Det är också ett effektivt sätt att temporärt höja energiförbrukningen och svettas lite extra, vilket kan vara kul om man gillar det.

Crossfit på gott och ont? Vill du svettas lite ytterligare kan du lägga till ändlösa konstellationer av cirkelträning med intensitetstekniker som superset, myoreps, rest/pause, dropset och partiella reps för ännu mer massiv muskelpumpeffekt.

Det är träning som ökar syresättningen, höjer pulsen, och gör oss euforiska – som vi har gjort något väldigt relevant och produktivt – när vi säckar ihop i ett moln av upplyftande signalsubstanser som endorfiner.

Efter passet kan man nästan känna sig hög i sviterna av den intensiva styrketräningen. Att dessutom möta spegelbilden efteråt med en smickrande pump gör inte saken sämre.

Men om du vill bli stark och bygga muskler så är detta metoder som inte kommer ta dig närmare ditt mål. För att bygga muskler och styrka kan du inte bara träna på ett sätt som höjer den metabola stressen.

För att bygga muskler och styrka behöver du träna tungt. Så tungt att kroppen bryter ner muskelvävnad, bara för att göra den större. När du tränar tungt enligt principen om överbelastning höjer du motståndet för dina muskler successivt, vilket tvingar fram en adaption som resulterar i ökad muskelmassa.

  • Läs också om Hypotrofi-muskeltillväxt 

För att lyfta tungt behöver du emellertid återhämta dig mellan set. Då räcker det inte med minimal vila och maximal intensitet, inte om du vill lyfta tillräckligt tungt för att bygga muskler och styrka mer effektivt.

Det är inte upptrappad metabol träning som bygger muskler. Det som bygger muskler är tung styrketräning, när du utsätter muskler för ett motstånd som utmanar din prestationsförmågan. Det är denna överbelastning, som utmanar din styrka och explosivitet, som signalerar till kroppen att den behöver göra någon form av förändring för att hantera motståndet. Resultatet är att musklerna växer.

Crossfit på gott och ont? För att generera det motstånd som krävs för att skapa den sortens krav på adaption behöver du hinna återhämta dig mellan set, så kroppens energisystem (ATP) hinner återbildas.

Jag ser ofta tränande, som strävar efter hypertrofi, dundra på med till synes omöjliga kombinationer av intensitetstekniker med minimal vila i jakt på den ultimata pumpen. Men mekanisk spänning och muskelskada – till följd av överbelastning – är det som avgör huruvida muskler växer sig större och starkare, när motståndet är större än kapaciteten.

Pump är också en faktor, men inget är lika avgörande för dina resultat i termer av styrka och muskler som hur tungt du tränar. Det finns många sätt att skapa överbelastning, men det mest relevanta för de flesta i början av träningskarriären är att höja vikten. När du höjer vikten höjer du motståndet.

Vi vet att kort vila (under 30 sekunder) ger muskeluthållighet och lång vila (3 minuter eller mer) ger maximal styrka. Logiskt sett borde det optimala spannet för hypertrofi ligga någonstans mellan dessa siffror.

För hypertrofi är 60-90 sek vila annars en vanlig rekommendation i träningsprogram för att bygga muskler.

Med 60-90 sek vila mellan set kan du utföra 8-12 reps och återhämta dig relativt bra med submaximal viktbelastning, åtminstone ett tag. Men är det optimalt för muskeltillväxt?

Crossfit på gott och ont? Vi vilar mellan set för att återhämta energisystemet, så vi kan fortsätta träna tungt för överbelastning. Om du vilar längre – kanske till och med mer än 60-90 sek mellan set – hinner du återhämta dig fullt ut mellan set, vilket gör att du kan träna tyngre. När du kan träna tyngre kan du bygga muskler mer effektivt.

För att återhämta dig fullt ut mellan set räcker inte 60-90 sekunder. Du behöver åtminstone 2,5-3 minuter. Det gör inte bara att du kan träna tyngre sett till viktbelastning. Dessutom kan du skapa mer mekanisk spänning när du höjer belastningen, till följd av att du vilar längre mellan set, och ökar motståndet ytterligare.

När du vilar 3 minuter mellan set, istället för 60-90 sekunder, kan du prestera bättre och längre vila mellan set är bättre för styrka och muskler visar studier, även om kortare vila också behövs.

Målet för alla som tränar för hypertrofi borde vara att först och främst träna på ett sätt som ökar styrkan, eftersom styrkan är motorn i maskineriet. Om du inte blir starkare blir det svårt att bygga muskler.

Hur länge ska man vila då om någon som jag som har målet att bygga vill få mer resultat? Jag kanske inte vill bli stark, utan mer fokusera på att bara bygga upp mina muskler?

Bäst resultat i termer av muskelmassa får du troligtvis av en kombination. 3 minuter vila mellan set är ett bra utgångsläge. Detta låter dig träna tungt, eftersom ATP återbildas fullt ut mellan set, samtidigt som du kan fortsätta träna med successivt ökat motstånd. Innebär det att 3 minuter alltid är överlägset?

3 minuter vila mellan set är en bra nivå för muskler och styrka, men i perioder kan det finnas anledning till att fokusera mer på hypertrofi och mindre på styrka. Då är kortare vila mellan set, som 60-90 sek, sannolikt lämpligare för att premiera muskeltillväxt. Detta handlar dock återigen om utgångsläge och erfarenhet

Problemet när du börjar träna med relativt kort vila mellan set för hypertrofi är att det blir svårt att träna med ett tillräckligt stort motstånd, därmed skapa tillräcklig mekanisk muskelspänning, för att skapa ett tillräckligt stort krav på förändring av muskelmassa. Du måste helt enkelt utmana musklerna i högre utsträckning.

Tre minuter är bättre för de flesta som tränar för muskler och styrka, även om det fortfarande finns en poäng med att periodvis träna med kortare vila mellan set. Inte allra minst när du är nybörjare på gymmet.

I väl sammansatta träningsprogram fokuserar du inte bara på muskler, styrka eller uthållighet, även om ditt långsiktiga mål är maximal hypertrofi, utan en kombination

Genom att dela upp träningsprogrammet i smart periodisering kan du bibehålla muskeluthållighet och öka styrkan samtidigt som du bygger muskler. Då kan du fokusera på olika delar periodvis, eller få med allt under ett och samma upplägg, vilket gör att du aldrig behöver välja det ena framför det andra.

När du inte bara vet hur du ska träna, utan dessutom har kunskap nog att förstå varför och hur muskeltillväxt fungerar, då kan du på allvar börja närma dig ditt mål…

Eftersom du gillar att lära dig mer om träning så hade du gillat personlig träning hos Ånäskliniken

Personlig Träning På Ånäskliniken. Är du trött på kämpa utan att se resultat?

100% Resultatgaranti = Cashback dvs. kursavgiften får du tillbaka om du inte når det resultat som vi garanterat.

Det har aldrig någonsin funnits så mycket information om fitness och hälsa.

Aldrig lika många böcker, dieter, blogs, träningsprogram, YouTube channels, och fitness influencers” som idag.

Men samtidigt finns det fler ohälsosamma och stillasittande människor än någonsin, och många av de som motionerar regelbundet inte når det resultatet de önskar ändå.

Om du vet att du ska och vill träna men gör inte det ändå, om du kommer igång men har svårt att hålla motivationen, eller om du gör ditt bästa men inte når det resultatet du önskar… du är inte ensam och vi är här för dig!

Många idag tror att träning handlar om hur trött man blir efter ett träningspass, hur mycket man svettas eller hur mycket träningsvärk man får dagen efter.

Vill man ha bättre träningsresultat, ja då måste man träna mer eller hårdare… eller?

Vår filosofi som Personliga Tränare är istället att se över hur effektivt du tränar, inte hur hårt du tränar. Vi vet även att vi människor ofta behöver motivation, ledning och stöd för att nå våra mål. Och vi vet att hälsosamma och hållbara vanor inte skapas genom extremt ansträngande träningsprogram och utbrändhet, utan de skapas med tid, tålamod, belöning och glädje.

Crossfit på gott och ont? Träning ska inte handla om smärta och uttråkning. Träning ska handla om hälsa, lycka och balans.

Det finns mycket i din träning som avgör vilket resultat du får – hur ofta du tränar, hur mycket du vilar, hur bra du äter och sover. Du har ju också dina genetiska förutsättningar som hela tiden spökar i bakgrunden. Och det finns även en del emotionella och kulturella faktorer som påverkar dina vanor samt din inställning till träning och fitness.

Crossfit på gott och ont?

Crossfit på gott och ont?

Personligen älskar jag många av Crossfitövningarna och att ta ut sig maximalt, men skaderiskerna är för stora och utan vila blir ”stressen” nedbrytande för nervsystemet och helt kass för muskeltillväxten.

En hel klinik bara för en kund åt gången. Jag, MaXimus har ägnat hela mitt yrkesverksamma liv åt utbildningar och mina arbeten som massageterapeut, sjukgymnast, personlig tränare och som rehabiliteringsspecialist.

Tyvärr så har jag ägnat nästan lika lång tid på att göra affärer med stor ekonomisk framgång som resulterade i en Stroke i Mars – 2014. Idag är jag glad att jag lever och att jag fick chansen att stanna upp och inse vad som ger mig mest glädje och självförverkligande. Jag har en unik kompetens. Jag följer inga trender, jag samlar på kunskap.

Köp Skivstång Online

Läs nästa artikel

Läs om vår träningsfilosofi 

Priser hos Maximus 

Vår vision 

Läs nästa artikel

Kettlebells 1

Köp Motionsredskap hos oss

672 kommentarer till “Crossfit på gott och ont?”

  1. Pingback: Bli din egen Styrkecoach på Ånäskliniken & 040Massage ⋆

  2. You really make it seem so easy with your presentation however I in finding this topic to be really one thing which I think I’d never understand. It seems too complicated and very huge for me. I’m having a look ahead for your subsequent submit, I will attempt to get the hold of it!

  3. 저희는 구글 계정 판매 전문 회사입니다.우리의 구글 계정은 이메일, 문서, 캘리더, 클라우드 저장 등의 기능을 포함한 포괄적인 디지털 솔루션을 제공합니다.구글 계정을 통해 우리는 사용자에게 효율적인 협업 플랫품을 제공하여 개인과 팀이 일과 삶을 더 스마트하게 관리할 수 있도록 지원합니다.

  4. My spouse and i were absolutely satisfied Albert managed to round up his web research via the precious recommendations he was given through the weblog. It’s not at all simplistic to simply find yourself making a gift of guidance which some other people may have been trying to sell. So we realize we have got the website owner to be grateful to for this. The explanations you have made, the easy web site navigation, the relationships you can help instill – it’s got all astonishing, and it’s really facilitating our son in addition to us feel that that idea is excellent, which is certainly rather indispensable. Thanks for the whole lot!

  5. What Is Puravive? Puravive is a weight loss supplement that works to treat obesity by speeding up metabolism and fat-burning naturally.

  6. I do not even know how I ended up here, but I thought this post was good. I do not know who you are but certainly you’re going to a famous blogger if you aren’t already 😉 Cheers!

  7. Youre so cool! I dont suppose Ive learn something like this before. So good to find somebody with some original ideas on this subject. realy thanks for beginning this up. this web site is something that’s needed on the internet, someone with slightly originality. useful job for bringing one thing new to the internet!

  8. Pretty component of content. I just stumbled upon your site and in accession capital to assert that I acquire actually enjoyed account your weblog posts. Any way I’ll be subscribing on your feeds and even I success you get entry to constantly quickly.

  9. Hi, I think your site might be having browser compatibility issues. When I look at your website in Safari, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping. I just wanted to give you a quick heads up! Other then that, fantastic blog!

  10. Magnificent beat ! I would like to apprentice at the same time as you amend your site, how could i subscribe for a weblog website? The account aided me a applicable deal. I were a little bit familiar of this your broadcast offered vibrant clear concept

  11. certainly like your web-site however you need to check the spelling on quite a few of your posts. Several of them are rife with spelling problems and I in finding it very troublesome to tell the reality on the other hand I¦ll certainly come again again.

  12. Hi there, just became alert to your blog through Google, and found that it’s really informative. I am going to watch out for brussels. I’ll be grateful if you continue this in future. Numerous people will be benefited from your writing. Cheers!

  13. I have been surfing online more than 3 hours these days, yet I by no means found any interesting article like yours. It is lovely price enough for me. In my view, if all website owners and bloggers made good content material as you probably did, the net will probably be much more helpful than ever before.

  14. Great V I should definitely pronounce, impressed with your web site. I had no trouble navigating through all the tabs and related information ended up being truly simple to do to access. I recently found what I hoped for before you know it in the least. Quite unusual. Is likely to appreciate it for those who add forums or anything, site theme . a tones way for your client to communicate. Nice task..

  15. I love your blog.. very nice colors & theme. Did you create this website yourself? Plz reply back as I’m looking to create my own blog and would like to know wheere u got this from. thanks

  16. You can definitely see your expertise within the work you write. The sector hopes for more passionate writers like you who aren’t afraid to say how they believe. All the time follow your heart.

  17. certainly like your web site but you need to test the spelling on quite a few of your posts. A number of them are rife with spelling problems and I find it very bothersome to inform the reality on the other hand I’ll surely come again again.

  18. I discovered your blog site on google and check a few of your early posts. Continue to keep up the very good operate. I just additional up your RSS feed to my MSN News Reader. Seeking forward to reading more from you later on!…

  19. Having read this I thought it was very informative. I appreciate you taking the time and effort to put this article together. I once again find myself spending way to much time both reading and commenting. But so what, it was still worth it!

  20. I was suggested this blog by my cousin. I am not certain whether this post is written by means of him as nobody else understand such certain approximately my trouble. You are amazing! Thank you!

  21. Undeniably believe that which you said. Your favorite reason appeared to be on the web the simplest thing to be aware of. I say to you, I certainly get annoyed while people consider worries that they plainly do not know about. You managed to hit the nail upon the top and also defined out the whole thing without having side effect , people could take a signal. Will likely be back to get more. Thanks

  22. obviously like your web-site but you need to check the spelling on quite a few of your posts. A number of them are rife with spelling problems and I find it very troublesome to tell the truth nevertheless I will definitely come back again.

  23. Thanks for sharing excellent informations. Your web site is very cool. I am impressed by the details that you have on this website. It reveals how nicely you understand this subject. Bookmarked this web page, will come back for extra articles. You, my friend, ROCK! I found just the information I already searched all over the place and just could not come across. What a perfect site.

  24. My spouse and I absolutely love your blog and find a lot of your post’s to be precisely what I’m looking for. Do you offer guest writers to write content for you? I wouldn’t mind writing a post or elaborating on most of the subjects you write with regards to here. Again, awesome web log!

  25. Pragmatic Play (Gibraltar) Limited, a subsidiary of Tamaris (Gibraltar) Limited, is licensed by the Gibraltar Licensing Authority and regulated under the Act by the Gibraltar Gambling Commissioner, under RGL No. 107. Just like real money slots table games, social casino games come in all shapes and sizes. There are jackpot games, slots with special features like bonus rounds, big win multipliers, and of course themes that range from animals to ancient Egypt. There are thousands of options out there, and you won’t be able to try them all, so we’ve put together a list of the top 10 social casino games, and where you can play them. There are many different types of slot games to choose from. It all depends on how you want to play. There are classic original 3 and 5-reel slots with standard bonus features like wilds and scatter symbols. If you’re just starting out in the world of online slots, this is where you should focus.
    http://www.njtechus.com/online-betting-house-and-even-wonderland-games
    As a smart gambler, you know you need to find the slot machines with the best odds. It’s fine to play for entertainment, and that’s usually a priority for slots players, but it’s also more fun when you have the best chance of winning and you know you’re getting the best value for your money. Withdrawing your winnings – If you’re lucky enough to land a real money prize, select your withdrawal method and hold tight. Yes, you can play free slots at most online casinos by loading a slot in free play or demo mode, which allows you to try the game for free with virtual credit. If your preferred casino doesn’t offer free slots, you can try 18,000+ free games right here at OGCA. If you prefer to keep the online slot experience as close to the traditional slot machine as possible, the 3-reel games are your best bet. With one to three paylines, these slots are easy to follow. And just because these variants don’t have the elaborate themes of their 5-reel counterparts, doesn’t mean they don’t have themes at all. Here are a few of the themes you’ll find in the 3-reel section of our slots casino as well as an example of a game that encompasses the theme:

  26. Very interesting information!Perfect just what I was searching for! ”If you could choose one characteristic that would get you through life, choose a sense of humor.” by Jennifer Jones.

  27. I like what you guys are up too. Such intelligent work and reporting! Carry on the excellent works guys I¦ve incorporated you guys to my blogroll. I think it’ll improve the value of my site 🙂

  28. Thank you for the sensible critique. Me & my neighbor were just preparing to do some research about this. We got a grab a book from our area library but I think I learned more from this post. I am very glad to see such excellent information being shared freely out there.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *